مروری بر کارهای انجام شده در زمینه طراحی و تحلیل مستقیم سازه شناورهای تندرو

چکیده

طی دهه اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز به افزایش سرعت ناوگان دریایی، مطالعات گسترده‏ای در زمینه طراحی شناورهای تندرو با سرعت‏های بالاتر و قابلیت‏های بیشتر صورت پذیرفته است. از جمله اقدامات صورت گرفته، موضوع طراحی سازه شناور با استفاده از مجموعه قوانین و مقررات موسسات رده‏بندی و تحلیل سازه شناور این دسته از شناورها به روش مستقیم می‏باشد. بطور کلی انجام تحلیل سازه شناورها ممکن است به یکی از دلایل زیر انجام شود: 1-     تحلیل سازه شناورهای با طراحی مدرن و جدید 2-     بررسی و بازبینی روابط ارائه شده در قوانین موسسات رده‏بندی جهت اصلاح آنها 3-     بررسی دلایل بروز خرابی در شناوری که ساخته شده و در حال سرویس دهی می‏باشد. با عنایت به این مهم، در مقاله پیش‏رو موضوع بررسی تاریخچه اقدامات صورت گرفته در زمینه طراحی و تحلیل سازه شناور تندرو مدنظر بوده است. لازم به ذکر است که این مطالعه جهت تهیه مقدمات پروژه تحلیل سازه شناور تندرو به روش مستقیم انجام شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Review of Direct Design and Analysis of High Speed Crafts

چکیده [English]

During the last decade many investigation were done on design of high speed craft with higher speed and capability, due to development of technology and the need for ship fleet with higher speed. One of these studies deals with design of ship hull structure based on rules and regulations of classification societies and analysis of structure of these ships by direct method. Generally analysis of ships structures may be needed for one of following reasons: 1-      Analysis of Novel features 2-      Evaluation of classification Societies Rules 3-      Investigation of reasons of damage in the structure of existing vessels Regarding to above mentioned notes, in this paper previous studies about design and analysis of structure of high speed crafts were reviewed. This study is needed for design of high speed craft by direct method

کلیدواژه‌ها [English]

  • High Speed Craft
  • Direct Analysis
  • finite element method
  1. Det Norske Veritas, Rules for Classification of High Speed, Light Craft and Naval Surface Craft, Pt.3 Ch.1 Sec.1 – Page 5 A302, July 1996
  2. HSC CODE 2000 (International Code of Safety for High-Speed Craft),Ch.1,Para1.4.30
  3. Det Norske Veritas, Rules for High Speed, Light Craft and Naval Surface Craft, January2002, Pt.1 Ch.1 Sec.2,Para. 105
  4. Det Norske Veritas, Rules for High Speed, Light Craft and Naval Surface Craft, January2002, Pt.1 Ch.1 Sec.2,Para. 106
  5. Morris, J.A., “A three dimensional structural analysis of a large wave piercing catamaran design”, IMAS 91 High Speed Marine Transportation, 1991
  6. Robert J. Van Slyke, Justin M. Morgan, Timothy S. Leach and Stephen A. Etchemendy “R/V Western Flyer Hull-Strength Upgrade”
  7. P.D. Herrington, R.O. Latorre, “Development of an aluminum hull panel for high speed craft”, Marine Structures 11 (1998) 47-71
  8. Yakimoff, P., “State-of-art computer simulation for structural analysis of high speed catamarans” FAST ’97, 1997
  9. Hughes, O., “Two first principles structural designs of a fast ferry all-aluminum and all-composite”, FAST ’97, 1997
  10. Pettersen, Wiklund, K.M., “Det Norske Veritas requirements for direct calculation methods of high speed and light craft”, FAST ’99, 1999
  11. Roberto Ojeda, B. Gangadhara Prusty, Marcos Salas, “Finite element investigation on the static response of a composite catamaran under slamming loads”, Ocean Engineering 31 (2004) 901–929
  12. R. G. Latorre, P. D. Herrington, “Development of A High-Speed Aluminum Ferry with Floating Frames”
  13. Svein Erling Heggelund, Torgeir Moan, Stig Oma, “Transverse strength analysis of catamarans”, Marine Structures 13 (2000) 517-535
  14. S E Heggelund, T Moan, S Oma, “Determination of global design loads for large high-speed catamarans”, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part M: Journal of Engineering for the Maritime Environment, Volume 216, Number 1, 2002
  15. KRAMER Raymond H., HAUGAN G., FREDRIKSEN A., “US navy high speed craft : Comparison of ABS and DNV structural requirements”, Transactions - Society of Naval Architects and Marine Engineers   ISSN 0081-1661   CODEN SNAMAL, 2005
  16. T.E. Schellina and A.Perez de Lucas, “Longitudinal strength of a high-speed ferry”, Applied Ocean Research Volume 26, Issue 6, 2004
  17. Ship Structure Committee, “Comparative Structural Requirements for High Speed Crafts”, 2005
  18. Dario Boote & Donatella Mascia, “Structural design of a medium size passenger vessel with low wake wash”, 2009 Taylor & Francis Group