بررسی آماری صنعت بازیافت کشتی و لزوم احداث کارخانه بازیافت در کشور

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه دریایی امام خمینی(ره) نوشهر، کارشناس ارشد فیزیک دریا

2 عضو هیات علمی دانشگاه دریایی امام خمینی(ره) نوشهر، دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده

در کشورهای مختلف شناورهای زیادی وجود دارند که در سال‌های آتی به پایان عمر مفید خود رسیده و نیازمند به بازیافت می‌‌باشند. در این خصوص طی سال‌ها یا خیر علاقمندی‌های زیادی برای بازیافت کشتی ها وجود داشته و افراد زیادی پیشنهاد چنین کاری را ارائه نموده‌اند ولی گرفتن مجوز برای این عمل کار بسیار سخت و دشواری می باشد. برای این منظور بایستی به بررسی مقررات و آئین نامه های موجود در این زمینه، ضرورت اجرای این طرح، آمار کشتیهای که قابلیت بازیافت دارند، سایتهایی که در زمینه بازیافت فعالند و اثرات آن بر اقتصاد و تاثیرات اجتماعی آن پرداخته شود. از طرفی چنانچه الزامات سازمانهای ملی و بین المللی در آن بکار گرفته نشود، این صنعت سبب بروز مشکلات زیست محیطی خواهد گردید. بنا بر گزارش دولت کشور هندوستان حدود یک ششم از کارگرانی که مشغول فعالیت در بزرگترین سایت اوراق کشتی (آلانگ ) در کشور هند می باشند در اثر وجود آزبست در کشتیهای مورد بازیافت، به بیماری مبتلا شده اند. نرخ اتفاقات خطرناک در این صنعت حدود 6 برابر اتفاقات روی داده در صنایع معدنی هند می باشد. همچنین در کشور بنگلادش، بین سال های 1998 تا 2003 حدود 200 کارگر در اثر اتفاقات رخ داده فوت شده اند. در این تحقیق به بررسی کشتی‌های مورد بازیافت و کشورهایی که در این حوزه فعال هستند پرداخته شده است. چنان‌چه بتوان با پیاده سازی الزامات زیست محیطی نسبت به استخراج اطلاعات مورد نیاز جهت احداث کارخانه بازیافت در کشور اقدام نمود می توان به سود زیادی دست یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The survey of ship recycling industry and necessity for foundation the recycling factory in Iran

نویسندگان [English]

  • Sh Masoumi 1
  • K Akbari 2
چکیده [English]

In many countries a large number of ships exist that will be obsolesced in near future and need recycling. In recent years many people and companies have interested in this subject, but problems such as environmental pollution, dangerous and serious diseases due to work in or live next to recycling sites and consequently governing rules and regulations, it becomes difficult to take a permit. On other hand, because of hardening of work and above-mentioned items, few people don’t show any interest in employment in these sites, then all of these cases and problems cause recycling industry is limited to a particular countries. Of course from these phrases should not be imagined that the ship recycling is a useless industry and must be ignored. Whereas with considering all of problems regard above-mentioned points and use of training the workers, we can gain ideal and favorable results. Furthermore, in this paper we consider significance, necessity, costs and income of this industry, meantime comparison of partnership and activity percentage of different countries in ship recycling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ship
  • Recycling
  • Vessel
  • scrap
[1]         Mikelis N.E., “A Statistical Overview Of Ship Recycling, International Symposium On Maritime Safety”, Security & Environmental Protection,Athens, September 2007

[2]         Rafael Gutiérrez, Ship Recycling, Report Of The Ad-Hoc Working Group, Maritime Industries Forum 2002

[3]         Lloyd’s Register, “World Fleet Statistics”

[4]         Mikelis N.E., “Developments And Issues On Recycling Of Ships”, TheEastAsianSeasCongress,HaikouCity,HainanProvince, PrChina, 12-16/12/2006

[5]         Ship-Breaking.Com - Robin Des Bois / July 2009

[6]         On Better Ship Dismantling, Commission Of The European Communities,Brussels, 22.5.2007

[7]         GMS Weekly demolition newsletter, VOL6,issue266June 22 2007

[8]         Www.Ship-breaking.com

[9]         The Ngo Platform’s Green Ship Recycling Standard,23 June 2008

[10]     Lloyd’s Register ,“World Casualty Statistics”

[11]     For The Construction And Operation Of A Green Ship Dismantling Yard InEgypt, Environmental Protection Engineering S.A, Greek Ministry Of Foreign Affairs, March 2008

[12]     IMOr, Consideration Of The Draft International Convention For The Safe And Environmentally Sound Recycling Of Ships, Sr/Conf/149 February 2009

[13]     Dr. Md. M. Maruf Hossain, Mohammad Mahmudul Islam, “Ship Breaking Activities And Its Impact On The Coastal Zone Of Chittagong, Bangladesh: Towards Sustainable Management”,  Institute Of  marine Sciences,UniversityOfChittagong,Chittagong-4331, Bangladesh.2006

[14]     IMO, “Guidelines On Ship Recycling”, December 2003,Http://Www.Basel.Int

[15]     ILO, “Safety And Health In Shipbreaking, Guidelines For Asian Countries And Turkey”, October 2003,Http://Www.Basel.Int

[16]     Sabine Knapp1, Shashi N. Kumar2 And Anna Bobo Remijn3, The Ship Recycling Conundrum: An Econometric Analysis Of Market Dynamics And Industry Trends, Econometric Institute,ErasmusUniversityRotterdam, Econometric Institute Report 2007-52

[17]    UkShip Recycling Strategy, Department For Environment, Food And Rural Affairs

[18]     February 2007, Www.Defra.Gov.Uk