مهندسی دریایی
1. تفرق موج از یک استوانه قائم دایره‎ای به روش اجزای محدود مرزی مقیاس‎شده

کیوان صادقی؛ روزبه گوهری

دوره 22، شماره 88 ، زمستان 1397، ، صفحه 1-12

چکیده
  روش اجزای محدود مرزی مقیاس‎ شده یک روش نیمه تحلیلی نسبتاً جدید است که از مزایای دو روش‎ اجزای محدود و المان مرزی برخوردار است. در روش اجزای محدود مرزی مقیاس ‎شده، با بکارگیری روش باقیمانده وزن‎ دار و اجزای محدود، معادله دیفرانسیل حاکم تنها روی مرز دامنه مسئله ضعیف و گسسته ‎سازی می‎شود سپس دستگاه معادلات حاصل‎ در راستای ...  بیشتر

مهندسی دریایی
2. مروری بر اجزای سرسره کشتی، و مباحث اجرایی مترتب برآن‌ها

سهیل رادفر؛ روزبه پناهی

دوره 22، شماره 88 ، زمستان 1397، ، صفحه 45-56

چکیده
  با افزایش تعداد شناورهای با ظرفیت های متفاوت، نیاز روزافزونی برای احداث تأسیسات تعمیر و نگهداری شناورها ایجاد شده است. سرسره کشتی، یکی از انواع این تأسیسات به شمار می رود. در ارتباط با ساخت سرسره، تخمین اولیه دقیق ابعاد سرسره و نیز، هزینه نهایی آن بسیار حائز اهمیت است چرا که ساخت سرسره نیاز به سرمایه گذاری گزافی دارد. هدف این مقاله، ...  بیشتر

مهندسی دریایی
3. بررسی روش‌های مختلف محاسبه دریامانی شناورهای تریماران جابجایی

امین ناظمیان؛ علی ملکی؛ علی احمدی

دوره 22، شماره 86 ، تابستان 1397، ، صفحه 28-38

چکیده
  شرایط محیطی دریا مانند موج و باد بر بسیاری از پارامترها و مشخصه‌های عملکردی شناور از جمله سرعت، ایمنی دریانوردی، نیروهای دینامیکی وارد بر سازه و غیره تاثیرگذار می‌باشد. پیش‌بینی حرکات شناور بمنظور برنامه-ریزی عملیاتی شناور و بهره‌گیری مناسب از آن، همواره مدنظر طراحان قرار دارد. در این مقاله حرکات دینامیکی یک شناور تریماران در ...  بیشتر

مهندسی دریایی
4. تجزیه ‌و تحلیل روش‌های عددی به منظور شبیه‌سازی مبدل‌های انرژی امواج از نوع جاذب‌های نقطه‌ای

محمد حسین جهانگیر؛ علی فرهادی

دوره 22، شماره 86 ، تابستان 1397، ، صفحه 1-13

چکیده
  در طول چند دهه گذشته، انرژی موج توجه بسیاری محققان برای بهره‌برداری از انرژی اقیانوس‌ها و دریاها را به خود جلب نموده است. صنعت، روش‌های بسیاری که وابسته به مکان دریافت انرژی هستند، مانند پس‌زنی، جاذب نقطه‌ای، سیستم بالا نقطه­ای و سیستم تقلیل دهنده پیشنهاد کرده است. به‌طور خاص، بسیاری از محققان بر مدل‌سازی جاذب نقطه‌ای شناور ...  بیشتر

مهندسی دریایی
5. پایداری و عملکرد هیدرودینامیکی شاخابه های جزر و مدی (مطالعه موردی خورموسی)

امیر جباری خامنه؛ مهدی عجمی؛ احمد رضایی

دوره 21، شماره 84 ، زمستان 1396، ، صفحه 8-20

چکیده
  شاخابه‌ های جزر و مدی به واسطه پیشرفت آب دریا از جمله جزر و مد، موج به سمت ساحل شکل گرفته اند. این مناطق به دلیل شرایط محافظت شده در مقایسه با دریاها و آب های آزاد، نواحی مناسبی برای شکل گیری مناطق تجاری، بندری، توریستی و ... می باشد، در این پژوهش برای مقدمه به معرفی خورها و ساختارشان پرداخته شده است. در ادامه طبقه بندی خورها به لحاظ هیدرودینامیکی ...  بیشتر

مهندسی دریایی
6. استخراج ضرائب هیدرودینامیکی برآ و پسا یک سی‌گلایدر با استفاده از شبیه‌سازی عددی استخراج ضرائب هیدرودینامیکی برآ و پسا یک سی‌گلایدر با استفاده از شبیه‌سازی عددی

سید روح الله میرباقری؛ کریم اکبری وکیل آبادی؛ عباس حسن ابادی؛ رمضانعلی غلامی

دوره 21، شماره 83 ، پاییز 1396، ، صفحه 39-51

چکیده
  فرم بدنه سی­گلایدرها مبتنی بر الزامات عملیاتی و شرایط محیطی متفاوت بوده طراحی آن­ها به­گونه­ای می­باشد که به دلیل عدم وجود سیستم رانش پروانه­ای دارای مصرف انرژی بسیار پایینی هستند و از این رو در مدت زمان طولانی می­توانند مأموریت خود در زیر آب­ها را انجام دهند. معمولاً طراحی این گلایدرها به صورتی است که از یک سامانه شناوری، ...  بیشتر

مهندسی دریایی
7. بهبود عملکرد یک مبدل دو بدنه جاذب انرژی موج دریا

مهدی نظری برنجکوب؛ محمود غیاثی

دوره 21، شماره 82 ، تابستان 1396، ، صفحه 15-23

چکیده
  تکنولوژی های بسیاری برای جذب انرژی از امواج ارائه شده است و روش های گوناگونی برای بهینه سازی آن ها مطرح شده است. در تحقیق حاضر، آنالیز سیستم مهار و تاثیر آن بر دینامیک یک مبدل جاذب نقطه ای در موج مدنظر بوده است. جذب انرژی از امواج اقیانوسی توسط مبدل های جاذب نقطه ای دو بدنه وابسته به جابجایی نسبی بین بویه و بدنه مغروق آن‌ها در جهت هیو ...  بیشتر

مهندسی دریایی
8. مقایسه تغییرات در فرم بدنه سکوی FPSO از دیدگاه پایداری و دریامانی در شرایط عملیاتی بارگیری کامل در خلیج فارس

نوید باقرنژاد؛ پدرام عدالت؛ محمود اعتماددار

دوره 21، شماره 82 ، تابستان 1396، ، صفحه 1-14

چکیده
  سکوی FPSO با دارا بودن قابلیت استخراج، فرآورش، نگهداشت و انتقال ترکیبات هیدروکربنی امروزه به عنوان یکی از گزینه های موثر و پرکاربرد در صنعت نفت فراساحل مطرح است. پایداری و دریامانی؛ معیارهای موثر طراحی بدنه و ارزیابی کارآیی کلی این سکوی شناور به شمار می آیند. پاسخ بدنه شامل پایداری در حالت سالم و آسیب دیده؛ جابه جایی و شتاب در اثر نیروهای ...  بیشتر

مهندسی دریایی
9. طراحی مقدماتی و تحلیل cfd یک تونل کاویتاسیون صنعتی سرعت بالا

محمود سالاری؛ امین روا

دوره 20، شماره 80 ، زمستان 1395، ، صفحه 15-24

چکیده
  با توجه به پیشرفت روز افزون علم مکانیک و توجه محققین و دانشمندان به بحث آیرودینامیک و هیدروآیرودینامیک در بهبود وضعیت انواع وسایلی مانند خودروها، پرتابهها، کشتیها و زیر دریاییها، ضرورت طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی احساس میشود. یکی از ابزارهای کارآمد در بررسی مسئله هیدروآیرودینامیک اجسام مغروق و حتی نیمه مغروق، تونل های ...  بیشتر

مهندسی دریایی
10. تحلیل عددی نیروهای آیرودینامیکی وارد بر یک شناور تندرو سرشی تک بدنه در محدوده سرعت 40 تا 100 نات و زوایای تریم مختلف

محمود سالاری؛ محمد علی پناهنده

دوره 20، شماره 79 ، پاییز 1395، ، صفحه 28-34

چکیده
  هر چند که در فرایند طراحی کشتی ها بیشترین توجه به محاسبه نیروهای مقاومت در آب می شود لیکن برای شناورهای سرشی که حین حرکت کمترین میزان آبخور دینامیکی را دارند عمده ارتفاع بدنه در معرض جریان هوا قرار می گیرد و خصوصا اگر سرعت های این نوع شناورها ‌بالاتر از حدود 40 نات باشد، سهم نیروها و بارهای آیرودینامیکی وارد بر بدنه قابل توجه بوده و ...  بیشتر

مهندسی دریایی
11. تحلیل خستگی مهاربندی سازه SPM با توجه به طول خطوط مهار و جهت برخورد امواج

روزبه پناهی؛ مهرداد یزدان دوست

دوره 20، شماره 77 ، بهار 1395، ، صفحه 11-20

چکیده
  Single Point Mooring و یا به اختصار SPM ، سازه‎های شناوری هستند که عموما در آب های عمیق مورد استفاده قرار گرفته و وظیفه مهاربندی شناورها و گاها انتقال تولیدات نفتی و گازی را از ساحل بوسیله خطوط لوله به نفت کش ها دارند. مهاربندیSPM با توجه وظیفه مهمی که این نوع سازه‎های شناور دارند، باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. مهاربندی مناسب باعث افزایش کارایی ...  بیشتر

مهندسی دریایی
12. بهینه سازی پروانه شناور سطحی رزمی برای کمینه نمودن مصرف سوخت

حسن قاسمی؛ حسن ذاکردوست

دوره 19، شماره 76 ، زمستان 1394، ، صفحه 1-9

چکیده
  بهینه سازی پروانه همواره یکی از جنبه­های مهم طراحی پروانه می­باشد. کاهش مصرف سوخت در شناور ها نیز یکی از جنبه های مهم طراحی است و اگر شناور و سیستم رانش درست طراحی نشده باشند، هزینه های زیادی را به دنبال دارد. در شناورها ممکن است وضعیت های مختلفی برای سیستم رانش در نظر گرفته شود تا در ماموریت های مختلف، شناور بهترین عملکرد را داشته ...  بیشتر

مهندسی دریایی
13. تاملی برچالش ها وراهکارهای ساخت شناور سطحی بدون عرشه به عنوان ابزاری راهبردی در نداجا

حسن قاسمی؛ غلامرضا صالحی؛ سهراب مجدفر؛ حبیب ا... سیاری

دوره 19، شماره 75 ، پاییز 1394، ، صفحه 43-49

چکیده
  با توجه به اینکه نیروی دریایی به عنوان تنها نیروی راهبردی در جمهوری اسلامی ایران مطرح میباشد،داشتن نقشی تعیین کننده و راهبردی در میدان بسیارمهم و قابل توجه میباشد.با نگرش به لزوم آمادگی جهت نبرد های ناهمترازدریایی توجه به ایده های جدید حائز اهمیت میگردد.یکی از ایده های جدید که دارای قابلیت های بالقوه راهبردی نظامی میباشد،شناور سطحی ...  بیشتر

مهندسی دریایی
14. تحلیل عددی اثر تغییرات ابعادی بر روی رفتار دریامانی شناور DDG 51

سهراب مجدفر؛ حسن قاسمی؛ ولی الله گیل؛ هادی توحیدی

دوره 19، شماره 73 ، بهار 1394، ، صفحه 1-10

چکیده
  در این مقاله به بررسی دریامانی سه نوع بدنه مختلف می پردازیم. همانطور که می دانیم دریامانی قابلیت یک شناور یا سازه دریایی جهت شناوری مطلوب به حساب می آید بطوری که اگر یک سازه شناور یا یک شناور، دریامانی خوبی داشته باشد، قادر است در شرایط دریای خراب نیز عملکرد قابل قبولی را دارا باشد. با بررسی عددی حرکات جابجایی قائم[1] و غلتش طولی[2] سه ...  بیشتر

مهندسی دریایی
15. تحلیل دینامیک سیالاتی محاسبات بارسرمایشی در شناورهای تندرو

علی کاشفی نیا؛ سیدمحمود خردمند

دوره 18، شماره 71 ، پاییز 1393، ، صفحه 29-39

چکیده
  از عوامل تاثیرگذار در نگهداری از سیستم های دفـاعی، تجهیزات ناوبری و کمک ناوبـری و فراهم آوردن شـرایط محیطی ایده آل جهت افزایش توان و کارایی پرسنل، انتخاب صحیح یک سیستم تهویه مطبوع در شناورهای تندرو می‌باشد. با توجه به شرایط اقلیمی خلیج فارس و متفاوت بودن این شرایط در نقاط مختلف منطقه‌ای و عدم توجه به این مساله در هنگام طراحی و تعیین ...  بیشتر

مهندسی دریایی
16. مبانی بارگذاری سیستم های پهلوگیریثابت در سواحل و بنادر

محمد واقفی؛ حامد خیری؛ حسن باقری

دوره 18، شماره 71 ، پاییز 1393، ، صفحه 42-54

چکیده
  امروزه با افزایش ظرفیت و ابعاد کشتی ها و همچنین لزوم پهلوگیری شناورهای با رده های بالا در بنادر، نیاز به سیستم های ضربه گیر با ظرفیت جذب انرژی مناسب به طرز چشمگیری در اسکله های بنادر مشاهده می گردد. عملکرد اصلی فندر ها ( ضربه گیر ها) آنست که در حین فرآیند پهلوگیری از بروز صدمه و خسارت به کشتی و اسکله جلوگیری بعمل آورد. بار وارده از ناحیه ...  بیشتر

مهندسی دریایی
17. کاربرد تئوری صف در بهبود عملیات بنادر تجاری

قدرت اله رنجبر؛ منصور کیانی­ مقدم

دوره 18، شماره 70 ، تابستان 1393، ، صفحه 1-1

چکیده
  بنادر در تمامی کشورها‌ی دریایی به عنوان نقاط اتصال تجارت جهانی قلمداد می‌شوند. مساله زمان انتظار و زمان خدمت‌دهی به کشتی‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. بر همین اساس در بنادر پر رفت و آمد، کشتی‌ها ممکن است به علت محدودیت امکانات تخلیه و بارگیری حتی ماه‌ها در لنگرگاه‌ها، منتظر نوبت خدمت‌رسانی بمانند. در واقع بنادر را می‌توان ...  بیشتر